lørdag 31. mars 2012

Avstandshelvete! Man får det man forsterker, ikke det man mener å forsterke..

Det er vel et direkte sitat av Bob Bailey som er den oppnevnte sannhet. Etter eliteopprykk, mål: avstand med låste bakben til 10. Vi fikk 8,5 og 9 i LP3. Nu var det dags ja!

Prosjekt avstand 1: Jeg ser på hunden forfra, og jobber til vi får låste bakligger. Godt fornøyd. Øker avstanden til hunden og ser da at jeg har fått med et løft på høyre bakben- rett opp og ned på rimelig samme sted. Høh! Det må vi ha bort. Noe jeg tydeligvis har lært slått i stein da jeg en mnd før LP3debut innså at vi ikke hadde trent avstand- og fikk den nogenlunde på plass i en fei.

Prosjekt avstand 2: Holder nøye utkikk med høyre bakben, nærme. Det forsvinner. Svært fornøyd. Øker avstand. Oppdager at hun har byttet, og løfter venstre bakben istedet!

Prosjekt avstand 3: Ser nøye på begge sider. Ingen benløft. Godt fornøyd. Helt til treningspartner påpeker at hun løfter benet på den siden jeg IKKE ser på. Altså har min svake lening til den ene siden for å se tydelig blitt betingeren for å løfte benet på motsatt side. Det er jo det jeg har forsterket!

Prosjekt avstand 4: SPEIL. Nå skal jeg få med med ALT. Uten medhjelper. Speilet står på bakken/gulvet, og jeg får med meg alle bevegelser. Helt til Cirka finner ut at når hun legger den buskete halen sin mellom bena så forsterker jeg oftere- også de pittesmå bevegelsene hun klarer å skjule med halen på det benet lengst bort fra speilet. AHRG!

Cirka har et litt mer laid-back forhold til det hele føler jeg..
Status: jeg har en hund som legger halen mellom bena på avstanden, selv om hun skifter korrekt og kjapt (uten faktisk avstand). Det har gått en liten fanden i meg- jeg SKAL ha 10er avstand, med en hund som ikke legger halen mellom bena. Basta bom! Jeg bare nekter å gi meg før den er i boks.

1 kommentar:

  1. Wow! Skjønner at ting blir ekstra krevende i elite ja :- o Men hallo, så moro det er å lese om hvordan dere går frem!

    PS: Genialt å kunne få tilsendt e-postvarsel hver gang du poster et nytt innlegg her! Woho!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en tilbakemelding!