fredag 19. oktober 2012

Variabel forsterkning

Vi tenker ofte på at variabel forsterkning er nøkkelen til en sikker, sterk og pålitelig atferd. Det har vi lært, det står i alle lærebøker.

Men- har du tenkt over hva som egentlig skjer? Ok, jeg klikkertrener Fido. Han gjør noe riktig, jeg klikker. Han gjør noe feil, og jeg klikker ikke. Hmmm, tenker Fido, det ble feil, jeg prøver noe annet og ser om det fører til belønning.

Med på den? Dette er jo sånn vi klikkertrener alle mann.

Så skal vi gjøre atferden ekstra sterk og utholdende, og vi setter den på variabel forsterkning. Kanskje hver Kanskje VF2. Sådær etter en, to og tre ganger utført, i vilkårlig rekkefølge. Yehei, nå har vi den på variabel forsterkning!

Og hva skjer? Den perfekte utstillingsståen du har pirket på til ørespissene, hvor tok den veien? Hvorfor står hunden med det ene benet under seg? Og neste gang, med halen ned, eller det ene øret utover?

Tenk etter, hva er det som skjer for hunden? Den har førtst fått kontinuerlig forsterknning, og vet hva som lønner seg. Men så er det av og til det ikke lønner seg plutselig?? Og hva er det et signal om når vi klikkertrener? Feil, prøv noe annet....

Husk på det, variabel forsterkning fører helt korrekt til en sterk atferd- men det fører også til en variasjon i atferden. Hadde vi hatt vektmåler på spaken rottene trykker på i laben hadde vi nok sett ganske store forskjeller på trykk, hvilken labb de dytter med, hvor de står ifht. spaken, hvordan de beveger seg mellom spaketrykk.. Et registrert spaketrykk er ikke bare et spaketrykk lenger.

Tenk på et vanlig ekstingsjonsburst. Du skal starte bilen for å kjøre på jobb om morgenen. Den er død- Du vrir på nøkkelen en gang til. Og en gang til. Og enda en. Litt fortere, litt hardere, litt mer intensivt. Du utfører fremdeles atferden "vri på nøkkelen", men du har endret hastighet, trykk og mest sannsynlig sinnstilstand.

Og det- det vil vi ikke ha i lydighetsringen, selv om det ikke er så nøye i hverdagen. Konstant forsterkning fører til konstant atferd, variabel forsterkning fører til variabel atferd, eller variasjon innen atferden.

Konklusjon? Jeg skal alltid forsterke mine lydighetsmomenter (enten med ny kommando eller forsterker). Cirka skal ikke være i tvil om hva som lønner seg, og prøve ut om en artlig liten vri kan føre fortere frem. Det blir kjipe trekk i ringen. :-)

Så- det er her mitt prosjekt om tegnøkonomi kommer inn. Jeg kan bare baklengskjede en øvelse av gangen, for jeg kjenner ikke den neste. Og trener man "bare" utholdenhet kjører man på variabel forsterkning. Med de ulempene jeg har beskrevet over. Kanskje noe av grunnen til at LP-hunder må "stabilisere seg" (overtrenes), at de som ferske går opp og ned på poengsummene, nuller her og full klaff der, og tvert om neste gang? Men det skal jeg skrive mer om når jeg har fått tenkt mer på det. :-)

Jeg bare MÅ legge til, jeg er så strålende fornøyd. Jeg har kjøpt ei bok med listepris på 3400-8000kr- jeg fikk helt bakoversveis. Jeg fant den på amazon.com i kveld, til 1,7NOK (ja, ei krone og sytti øre!) pluss en hundrings i frakt. Noen som bare ville kvitte seg med den, gjett om jeg var kjapp på kjøpe-knappen! WOW! Det eneste som er mer wow er at det faktisk blir SOLGT bøker til sånne summer. Jeg har STORE forventninger til de 600 sidene for å si det mildt. :-)

4 kommentarer:

  1. Nå er jeg fryktelig spent på hvilken bok det er snakk om???:)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Forferdelig lurt tenkt. Og ja, det er jo helt klart at når vi kjedetrener så må de jo begynne å undre seg over om de gjør noe feil. Håper du finner ut av det!

    SvarSlett
  4. 3400-8000,-? Hva i alle dager? Er boka skrevet i på gullplater? :o

    Du er så god på sånne kupp! Flinkis! =D

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en tilbakemelding!