lørdag 3. november 2012

Huunden min kommer ALDRI til å like....

Mennesker? Andre hunder? Sorte hunder? Strøm?

Jeg skrev ikke feil. Strøm. Jeg hører folk beklage seg over "look at that" leken, kindereggmetoden og motbetinging generelt. "Min hund er bare SÅ redd altså, for det skjedde sånn og sånn, så det går ikke."

Da tenker jeg på Ivan Pavlov som ikke bare betinget lyder for å utløse sikling (assosiasjon til mat), men også eletrisk støt! "Big, black dog-attack, go home" liksom.

Regelen er som følger: den følgende stimulusen må være den sterkeste, ikke den første. Altså at man kan ikke bruke en kjedelig godbit på en mett, livredd hund. Man må øke forsterkningskvaliteten, eller minske første påvirkningen (lenger avstand?) til det punkt der den ubetingede stimulus, altså maten i Pavlovs tilfelle, er sterkere enn den betingede stimulusen, altså strømmen. Eller det andre, som hunden synes er ekkelt.

Det er også verdt å merke seg at andre stimuli i en betiningsprosedyre (du står der og skal motbetinge redsel for hestene på jordet og det plutselig kommer en bil, folk, eller noe annet inn i situasjonen) vil utløse orienterings refleksen og hemme betiningsprosessen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en tilbakemelding!