onsdag 28. november 2012

Trene konkurranselikt?

Når man skal konkurrere vil man ikke ha en hund som kjenner igjen ringen og sier "ouufff, her kommer det jo ALDRI noen belønning" og melder seg ut. Have fun du liksom, dette gidder ikke jeg. Har skaden allerede skjedd går man til noen flinke folk og spør om hjelp. Du må trene konkurranselikt, er svaret. Og det vil si at man finner frem ringbånd, dommer som kommanderer, publikum, ingen belønning i lommene, nytt sted, du provoserer frem en nervøs klump i magen, alt skal være linet, og hunden skal ikke skille denne situasjonen fra en virkelig start.

Og så, så kommer poenget mitt, som jeg er helt nødt til å få ut, siden det har gnagd litt. Når man har gjort seg alle disse anstrengelsene for å få det konkurranselikt.. Så er det IKKE en generalprøve! For HELE POENGET er at hunden ikke skal assosiere situasjonen med ingen belønning. Hva må man gjøre da? Man må jo belønne! Tar du konkurransetrenng for å være generalprøver så minsker du jo bare på tiden det tar før hunden finner ut at konkurranser og konk.trening er noe herk. Konkurransetrening er til for at hunden skal bli overbevist om at JO, det KAN komme belønning i den ringen, det gjør det ofte det, blir det etter første innsitt i dag? Etter første øvelse? Midt i en transport? Don't know, men jeg har gått så lenge (hele fem skunder?) at jeg risikerer ikke det energitapet på å ikke fortsette og gå glipp av belønningen. For den kommer! Heldigvis er de energiøkonomiske :-p

Om man alltid skal trene lange kjeder på konkurransetreningen, hvor motivasjonsøkende er det? Man bygger FØRST utholdenhet, og trener slik at det er LETT på konkurransetreningen. Så øker man på utholdenheten, til det punkt at en konkurranse blir lett. Det er 30 meter til ruta på trening, og 15 til kjegla mot 20 og 10 i konkurranse, det er 20 meter på avstanden, ikke 15, det er 6 minutter fvf i trening, ikke 3/4 som i konkurranse. Hvorfor ødelegge for seg selv, og gjøre konkurransetreninger og konkurranser til noe hunden synes er vanskelig og tøft? Det er ikke oppskriften på en hund som holder piffen i ringen år ut og år inn.

Konkurransetrening skal være konkurranselikt, lett og morsomt. For hunden. Ringen er gøy! Hudnen skal ha den attituden du vil at den skal ha når dere enter ringen på ordentlig. Ikke assosier det vanskelige med ringen.

Ikke få panikk, det nærmer seg start, og man må trene utholdenhet! Kjeder og kjeder og kjeder og kjeder.. (Jeg mener ikke baklengskjeding, jeg mener utholdenhetstrening.) Det er oppskriften på en demotivert hund. Å strekke tiden, å jobbe lenger enn man noen gang har gjort- det er tungt det! Gjør det av og til, på trening- altså på banen der du trener alt annet, uten ringbånd og dommer, og frem til det er enkelt å gå i ringen.


Nå skal jeg av sted til en superkul gjeng med valper og ambisjoner, og ha avslutning, med avsluttende konkurranse- hvem har kommet lengst? Jeg er skikkelig spent, og har med premie. Gjett om jeg skal snakke om å trene konkurranselikt da! :-p

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en tilbakemelding!