søndag 7. april 2013

Holde posisjonen utgangsstilling Blink 11 uker


Supert svar Kristin! Og helt riktig, det er posisjonen det går på, eller mangler på. Jeg tar sjelden hensyn til belønningsplassering før jeg må, og kjører på kriterier. Jeg kjører også total frihet etter klikket, bra/klikk=JUHUU, og tillatelse til å gjøre det de føler for, i praksis å raske på for å få tak i belønningen. :-) det fører til hunder som er gode på kriterier, og å velge bort en belønning for å komme til den siden jeg ofte har belønningen synlig, og hunder som er vanskeligere å belønne mer hensiktsmessig, når det er lettere. Frisignalet på klikket gir meg hunder som får en enda sterkere forventning til klikket og blir en sterkere sekundærforsterker, ergo en sterkere belønning sammenlangt, fordi frihet(go bananas)+belønning virker til å pirre mer enn keep working just a little bit more+belønning, selv om det kommer best frem på hunder som ikke er superenkle å belønne. Eller hva mener dere? 


Det koker ned til: Blink tror han må være i bevegelse for å få klikk! Han har hele tiden streifet innom riktig posisjon, og har fått en liten greie på sånn omtrent hvor det lønner seg å være, men han tror han skal bevege seg. Kun en gang fikk jeg klikket ham for å stå stille, og det har vært gangen i treningen fra vi begynte å belønne for bakbensbevegelser. Nå er tiden kommet, posisjonen skal spikres. :-). Måten jeg vil prøve å gjøre dette på er ganske enkel og jeg spiller på energibesparing. Kanskje jeg skal være flink og tenke belønningsplassering også? Jeg skal stå stille, og belønne for trykk/touch i siden min. (det forsvinner så fort jeg letter litt på kravet, minst mulig for mest mulig er alltid mottoet.) Øke kriteriene, og la ham holde den posisjonen litt før klikket kommer. Nå har jeg gitt ham verktøyene til å klare å finne posisjonen, nå må vi over på å faktisk finne, og holde den. 

Det trente vi på i dag. Neste steg herfra er å utfordre litt mer enn å bare gå sidelengs. Vendinger, frem, tilbake for så å  stoppe opp litt for å se om han skjønner hva som lønner seg, eller rettere sagt hvor det lønner seg å være. 

5 kommentarer:

  1. Ja, dette går virkelig fremover ! Ser veldig bra ut :) og dere har bar asfalt!! Heldiggriser!

    SvarSlett
  2. Jaaaa! Det er så deilig når bakken blir bar, og solen titter frem! Godt humør, mange på trening, alt blir liksom så bra! :-) ttusen takk for snille ord!

    SvarSlett
  3. Jeg skjønner ikke... VIL du at han skal presse seg inn mot ditt venstre ben?

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en tilbakemelding!