torsdag 16. februar 2012

Premack i praksis

Det slo meg på tur i går. Nesten som en åpenbaring eller opplysning- et glimrende eksempel på en utilsiktet premack.

Jeg belønner Cirka som regel med en liten tynn "ja" som gir henne tillatelse til å styrte av sted etter en passering feks. Og den jaen, DEN er gøy altså.. SKIKKELIG.. Hva skjer? Jo, hun vender stadig tilbake til min side/bak selv om hun er fri og går der og venter på ja. SÅ tennende er det. Hun gir faktisk opp friheten og muligheten til å løpe tulling til fordel for en ja som gir henne akkurat den samme muligheten. Tøft! Mer om Premack Prinsippet her.

Det som er enda bedre er at jeg var lur nok til å legge den samme kommandoen på apporten, som hun fra valp av har hatt avsky mot. BÆRE den ekle der i MUNNEN?! Er du sprø mor?? Nå sier jeg at du er fri til å hente den hvis du har lyst. Og bikkja farer av sted som en strikkmotor. Både på metall og dirrigering. De har jo ikke akkurat behov for å ha så fryktelig stimuluskontroll i en LP-konkurranse annet enn på enkelte øvelser som lynet og avstand osv. Det greier seg fint med miljøbetingere. Som at jeg kaster apportbukken, eller sender fram til kjegle, eller får neseprøvene lagt ut. De er jo ikke dumme, og når de har lyst.. Gurimalla så lett det går! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en tilbakemelding!