mandag 2. juli 2012

Øk hundens arbeidskapasitet!

Når man trener styrke er det jo slik at man trener for å bli sterkest mulig. Og hvordan blir man det? Jo, vet å løfte mest mulig. Jo mer man løfter, jo sterkere blir man. Problemet er bare at når man løfter ALT man klarer, så blir man så fryktelig sliten! Så sliten at ved neste løft så klarer man ikke like mye. Tredje løft langt mindre. Fjerde er det deprimerende, og femte omgangen rister man så at man såvidt klarer å kontrollere lemmene. Det er tungt, demotiverende, og faktisk ikke den mest effektive måten å bygge styrke på.

La oss si at jeg ved overnevnte metode løfter 70kg første løftet, en gang.  Neste gang løfter jeg 50. Så 40, og et par til på samme, eller litt under. Hvis vi sier 40 kg i beste fall, så er jeg utslitt og ferdig etter å ha løftet til sammen 240kg.

Men nå begynner vi på nytt. Jeg deler opp treningen. Jeg skal ha fem økter, som ovenfor. Men i hver av disse øktene skal jeg løfte så mye jeg klarer- fem ganger. Jeg skal ikke klare seks løft. Og da blir bildet annerledes. Fra min tidligere trening så det slik ut: Løft 1: 54kg. Løft 2: 50kg. Løft 3: 45kg Løft 4:40kg. Løft 5: 40kg med noe assistanse på det siste løftet. Denne treningsøkten har jeg løftet hele 1145kg.

Dette overfører jeg til hundetrening. Se nå:

Når man trener hund er det jo for at den skal bli flinkest mulig. Og hvordan blir man det? Jo, vet å trene mest mulig. Jo mer man trener, jo flinkere blir man. Problemet er bare at når man trener ALT man klarer så blir man så fryktelig sliten! Så sliten at man på neste økt ikke klarer å prestere like mye. Tredje økt langt mindre. Fjerde er deprimerende, og femte økten får man ikke til noen ting. Det er tungt, demotiverende og faktisk ikke den mest effektive måten å trene hund på.

Get the picture? Når jeg trener hund måler jeg ikke lenger utifra kilo, men fra tidsenheter, feks. sekunder, eller minutter. Og jeg vil mye heller ha 1145 effektive sekunder, enn 240!

Opplegget er det samme. Man trener ikke til hunden er for sliten- man tar pauser. For en hund som ikke er helt utkjørt henter seg fort inn igjen, mens en utkjørt hund må ha mye lenger tid på å hente seg inn. Tenk deg hundens maksimale kapasitet i tid. Min Cirka kan trene intenst i en time, og da er hun utslitt. Men får hun pauser før hun rekker det ser det helt annerledes ut.

Med Cirka er altså 60 min 100% kapasitet uten pauser. Jeg kan legge meg langt under, og ta kortere pauser, feks.

Økt 1: 15 min
Økt 2: 15min
Økt 3: 15 min
Økt 4: 15 min
Økt 5: 15 min.

Vips har jeg trent 70 minutter, og hunden er enda ikke ferdig for dagen. Eller jeg kan kjøre tyngre på (på kurs, i skogen ol.) med lengre pauser:

Økt 1: 30 min
Økt 2: 30 min
Økt 3: 30 min
Økt 4: 30 min
Økt 5: 30 min.

Vips har vi hatt to og en halv times sammenhengende god trening i løpet av en kursdag.

Pausene står i stil med arbeidet- man kjenner sin egen hund best, så å sette opp et skjema med minutter og sekunder i arbeid og hvile er dømt till å mislykkes. Husk at tidsenhetene er svært individuelle, avhengig av form, kapasitet og status- man begynner skjemaet med sekunder, og utvider ettersom man blir flinkere og hunden mer utholdende. Man begynner ikke på 30 minutters økter med en valp, den har en helt annen kapasitet. Man kan heller ikke sette opp 30 minutters økter med shaping og nyinnlæringer, naturlig nok. Man kan kjøre færre eller flere økter, lengre eller kortere, og tilpasser lengden på pausene deretter. Videre er det et kriterie at hunden faktisk slapper av i pausene! Det hjelper ikke å sette en pesende, krafsende hund i et bur der den står i 10-15 minutter og dirrer og venter på å komme ut, eller sjekker ut alle andre spennende hunder utenfor. Hunden skal slappe av. Om den må ut i bilen, om den kan legges i et hjørne eller på en matte, det er det samme i denne henseende, bare den får slappet av. A real soldier rest when (s)he can! Jeg er fan av burleker, og Susan Garrets "Crate Games" DVD.


Kjør hardt! Og fornuftig. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en tilbakemelding!