mandag 8. april 2013

Hoppstå, dra i leken, slipp

Åh, han er jo som et stykke blankt ark, det er så mye jeg har lyst til å gjøre, jeg vil trene ALT, NÅ! Det føles som om jeg skal male et rom, og står i en malebutikk og skal velge mellom en million fantastiske farger! Legger ved en film av andre og siste økten med begynnelsen på hoppstå, og så tok jeg med leken etterpå også. Det blir litt sånn at lekingen går på automatikk uten at jeg egentlig tenker så mye over hva det er som skjer, man bare gjør det liksom, men lekutvikling er jo definitvit en STOR del av hva som er superviktig å ta med seg! Er det noen som vil dele lekutviklingstips?

Noen tanker jeg har om videre lekutvikling: jeg tror vi "vanlige folk" har mye å lære om lekutvikling fra folk som driver med bitearbeid. Fra valepene er med på leken finner de frem lange pinner med snor med leke i, og "fisker valper". Det skal være akkurat så utfordrende at det føles som en seier når den fanges, og så lett at de ikke gir opp. Å bruke biteskinn er det faktisk en mening med; den er vanskeligere å holde fast enn mange andre hundeleker. Dvs. At man fra første stund utvikler er fullt og fast bitt, og det er jo noe jeg også vil ha, selv om jeg bare skal tulleleke med en border collie. Enmet er stort, og detaljene mange, men det er de siste tankene jeg har tenkt om det.

Hoppståen viste seg å være veldig veldig enkel å få igang, den lå like under overflaten og bobler stadig. Han prøver den stadig ut, altså å hoppe, selv om han ikke har fått veldig mange belønninger for det.

Videre herfra skal jeg fryse frembena, og holde igjen klikket, på samme måte som ved fotposisjonen. Ball tre som henger i lufta nå er frysmarkering på håndtarget. Bare fordi Marie har lært det inn liksom. :-) sånn sett ikke så veldig nøye hva vi jobber med, så lenge det er noe man kan legge forstyrrelser til og lage minikjeder ut av :-p dette er bare så SUPERGØY!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en tilbakemelding!