tirsdag 2. juli 2013

Veien mot soldathund

Som fersk border collie eier må jeg si meg imponert. Jeg er imponert over hvor store kontraster som bor i samme kroppen! Jeg oppmuntrer så klart så godt jeg kan. :-)

Mine tanker om hvordan man får en soldathund av valper som risikerer dårlig avknapp:

1. Lek når valpen er trett/rett før den sovner og etter punkt to. Kjenne litt på om hunden ER sliten, eller om man fyrer den opp. Jeg passet på å prøve når valpeBlink var så sliten at han når jeg tok vekk leka la han seg pal, uten å tenke på å noe mer. Those days are gone..

2. La hunden bli sliten gjennom opplevelser, fysiske utfordringer og lek. Med fysiske utfordringer mener jeg ikke turer der valpen sliter med å lenge på, og man skal ikke overdrive i noen grad- men man skal heller ikke unnlate. En valp alene overbelaster seg ikke, den får bare ut det som er godt. Man slapper best av når man er sliten- og når man er sliten er det GODT å være rolig- aktivitetsnået "ro" blir forsterket, hvilket er et helt annet scenario enn "det skjer ingenting så jeg legger meg her og venter til det skjer noe, og slapper av så jeg er klar når moroa begynner". Å overbeskytte valper, å aldri la de bli slitne (av annet enn egen herjing med en leke) er jeg ikke fan av. Overtrett valp? Ikke tving til å slappe av, utnytt galskapen til noe konsktuktivt, den varer ikke lenge før valpen er kake og legger seg der den er. Perfekt.

3. Tabu: å holde på lenger enn "å gi seg på topp". Hvis man alltid kjører at alt er TJOHEEII blir det det aktivitetsnivået man får. Kjører man til valpen blir sliten får den et annet aktivitetsnivå og et annet minnesbilde (men ikke negativt- mennesker er ikke slemme fordi om man er trett, man er bare ikke så interessert i dem). Det forebygger også "strikkmotor" som er i 110 fra start og går senere og senere, fordi de fordeler energien bedre når de forventer lengre økter. Man fordeler jo så klart hvor man ønsker tjohei og hvor man ikke gjør etter eget behov.

4. Legge til rette forholdene. Å legge en uthvilt valp som ikke har forventninger om å slappe av i bur der mens man trener en annen hund, eller bare venter på tur på banen er å legge opp til stess og lydprotester- Klart valpis vil være med! Å legge en sliten valp der som synes at nå var det godt å ta pause er noe annet. Og- det er lurt å gjøre det før treningen blir så innmari kul at de besvimer før de gir seg, og de alltid vil mer. Verdifull investering for fremtiden. Selv om vi så klart helst vil ha fokus på treningen og ikke gå tur i byen eller la de leke før vi reiser på trening.
Så lenge valpen ikke er redd for omgivelsene- hvorfor skal den ikke få erfare å bli sliten og bli belønnet for finne roen på egenhånd? Desto tidligere man begynner, desto lettere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en tilbakemelding!