tirsdag 23. juli 2013

Myter omkring barbering av hunder med underull

I denne artikkelen som deles på Facebook står det en hel del. Jeg ønsker å kommentere, og å dele mine erfaringer med å barbere hunder med underpels.

Hundens pels isolerer, det er helt riktig. Men det som blir feil er å si at den er en kjølekanal som beskytter mot varmen. Det er feil, pelsens hovedfunksjon er å beskytte mot kulden. Tar du på deg en dunjakke er du også isolert mot både kulde og hete. Hvorfor har du likevel ikke lyst til å sitte med dunjakke en sommerkveld? Logikken i dette blir som å sette ei dunjakke på hunden, utenpå pelsen midt i sommervarmen, fordi da isolerer det ekstra mye. Ingenting kommer inn, vi bare glemmer at ingenting kommer ut heller. Og når da temperaturen nærmer seg kroppstemperatur og underlaget gjerne brenner mot potene- hvor skal vi da gjøre av overskuddsvarmen?

Hunder avkjøler seg i aller høyeste grad gjennom huden. De svetter ikke gjennom den, men varmetapet deres er stort, og hele grunnen til at de i det hele tatt har (både sommer- og vinter-) pels- å minimere energitapet som følge av varmetap. Dette blir det samme som å si at en hund vil være kald å ta på, fordi de ikke avkjøles gjennom huden. Det er pelsen som setter en stopper for den avkjølingen. Veldig smart vinterstid. 

Hunder som er barbert røyter heller ikke. De gror pels. Det har jeg ingen andre forutsetninger for å si annet enn mine egne erfaringer på mine egne barberte hunder. Som et års tid senere har nøyaktig samme pels som før. Og har fått kritikken "excellent coat condition" på utstilling våren etter en vanlig sommersvis. Den har alltid kommet tilbake her, men det man ofte ser er at underpelsen som er designet for å reagere raskt etter klimaet (vokser fort når det blir kaldt, forsvinner fort når det blir varmt) vokser raskere enn dekkpelsen. Så en stund ser hunden litt stusselig ut, der den går med fluffy underpels og ingen dekkhår.

Så hva skjer? Hundene ligger og peser i skyggen, de er usynlige hele dagen, kanskje minus noen raske turer i vannskåla. De spiser mnidre, går ned i vekt, orker ikke noe. Det er ingen tvil om at de er berørt av varmen Så tar jeg frem maskinen og det dukker opp en ny, energisk og frisk hund som igjen er med rundt på det som skjer. Forvandlingen er momentant, og kontrastene stor. Jeg pleier å bruke hesten som en indikator, når det begynner å bli varmt sakker de mer og mer, og til slutt havner den bak hesten. Da barberer jeg. Vips, hundene er langt foran på kryss og tvers igjen.

Andre funksjoner av pelsen er å beskytte mot sol og kratt og innsekter. Og jeg ser at argumentet er gyldig. Men når andre korthårs (brukshunder!) raser klarer seg fint i kratt og lyng, da gjør min det også, selv om det kan bli noen røde striper under buken og på innerlårene. Med pels er den ikke i bruk uansett, for da beveger vi oss omtrent ikke. Solen derimot kan kanskje gjøre lyse hunder solbrente. Jeg hadde glatt valgt solkrem de første dagene etter barbering, eller å ikke ta pelsen helt, men spare et par tre millimeter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en tilbakemelding!