mandag 1. oktober 2012

Jackpot, lavmotiverte hunder og forsterkningkvalitet

Mens videoen av Melvin laster opp skribler jeg noen tanker. :-) Bare en utvidet tanke av "jackpoting". Jeg tror mange fester seg i mønster- jackpot= fem godbiter av det de har i lomma eller en ekstra lang lek osv.

Men hva med å ha flere forsterkere med seg i hver økt- la oss si tørrfor/frolic i den ene lomma, kylling i den andre, og leke på ryggen- og aktivt bruke dem ifht. prestasjonen på hunden? Vi shaper, og deler opp: de 20% dårligste skal jeg ikke belønne. De neste 30% skal jeg belønne med tørrfor. De neste 30% skal jeg belønne med kylling. De siste 20% beste repetisjonene skal jeg belønne med lek. Forutsatt at hundens preferenser er i den rekkefølgen så klart.

Man kan jo også lage seg egne opplegg tilpasset sin hunds motivasjonsnivå, feks. for den hunden som ikke tåler å feile i det hele tatt, der man belønner 100% av forsøkene hunden gjør, dvs. at bare hunden prøver så får den noe. En tørrforkule-ish. Eller annen typisk lavkvalitetsforsterker. Mens kvaliteten øker desto nærmere kriteriet man kommer.

Eller jeg kan belønne Cirka med drakamp, pipeball og sisten. Jo flere forsterkere tilgjengelig, desto lettere å ha noen man vet ligger foran andre på preferenselisten. (Har hun lekt mye med ballen er den ikke lenger mer verdifull enn drakampen, og sisten er ærlig talt så verdifull fordi jeg er lat, men jeg holder forholdet slik, bevisst. :-)

Hva oppnår jeg? Hunden vil jo så klart strebe etter de beste forsterkerene, men jeg demotiverer den ikke i samme grad siden den oppnår noe likevel.

Men, jeg presenterer alltid lavkvalitetsforsterkeren først. Jeg ber om noe, eller venter på noe som hunden kan godt, og belønner med den laveste kvaliteten. Det er "der" lista ligger, og det hunden har en forventning om. Når jeg så presenterer bedre forsterkere blir disse en "gledelig overraskelse". Gjør jeg motsatt, og hunden får en forventning om prima forsterkere straffer jeg den når jeg leverer en lavkvalitetsforsterker. Intensiteten daler, og jeg fortsetter å belønne med lavkvalitet= ond sirkel. Forventning om lavkvalitet+høykvalitet som faktisk blir servert=økt intensitet for å oppnå dem= god sirkel. Det kan faktisk virke slik på noen hunder, om de så fort de lukter "pølse" eller hva, så er det det de har forventning om. De er jo ikke dumme. Det kan være ok at hunden har trent litt i godlukt, uten at det er de forsterkerene som blir servert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en tilbakemelding!